پارچه کرپ چیست؟

دسته بندی ها انواع پارچه
پارچه کرپ چیست؟ کرپ (cerep) نام پارچه هایی است که دارای بافت چروکیده یا سنگریزه هستند این نوع پارچه ترکیبی […]
31 مرداد 1401
پارچه کرپ چیست؟

کرپ (cerep) نام پارچه هایی است که دارای بافت چروکیده یا سنگریزه هستند این نوع پارچه ترکیبی از مواد اولیه‌ای همچون ابریشم، استات، پنبه، پشم، الیاف مصنوعی تولید می شود.
پوشاک و سایر منسوجات ساخته شده با کرپ معمولاً ظریف هستند و برای مراسم تشریفاتی استفاده می شوند. بافت پارچه شرایطی لختی را برای لباس پدید می آورد که این پارچه به راحتی بر روی بدن قرار می گیرد. این ویژگی پارچه سبب می شود که از این پارچه برای دوخت لباس هایی همچون شلوار، لباس های مجلسی یا لباس شب ، لباس های بلند،مانتو، مانتوهای رسمی و اداری، کت و دامن، کت و شلوار زنانه استفاده شود.

 

 

پارچه کرپ چگونه تهیه می شود؟
کرپ را می توان تقریباً از هر نوع الیاف اعم از ابریشم خام طبیعی ، پنبه ، پشم یا پلی استر مصنوعی ، ابریشم تهیه کرد. نخ کرپ با روشی به نام پیچش سخت ساخته می شود که شامل پیچاندن الیاف نساجی مورد استفاده در تولید نخ بسیار محکم تر از حد معمول است.
کرپ می تواند پارچه های بافته شده یا پارچه بافتنی باشد. موادی که برای ساخت کرپ استفاده می شود و روشی که برای دستیابی به بافت استفاده می شود، انواع مختلف کرپ را مشخص می کند.

 

 

انواع پارچه کرپ:

  • کرپ پلیسه :

کرپ پلیسه با استفاده از غلطک های سنگین برای وارد کردن الگوی کرپ به پارچه یا با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد تا ظاهری شبیه کرپ به آن بدهد، پارچه با موم به صورت راه راه یا سنگریزه پوشانده شده و در محلول قلیایی فرو می رود.
قسمت های بدون پارچه منقبض می شود و در نتیجه وقتی موم برداشته می شود باعث ایجاد خط و خش می شود.

 

 

  • کرپ مازراتی:

پارچه مازراتی؛ از جمله پارچه‌های پر کاربرد در صنعت مد و لباس می باشد. این نوع پارچه نازک نبوده و جزو پارچه‌های نسبتاً ضخیم و با دوام می‌باشد که می‌توان برای دوخت‌های مختلفی همچون مانتو، پیراهن غیر مجلسی و خانگی و… استفاده نمود. البته نوع پارچه‌های مازراتی، تعیین کننده نوع استفاده از آن می‌باشد. خوشبختانه این پارچه در طرح و رنگ‌های مختلفی عرضه شده‌اند و به همین دلیل دست مشتری برای انتخاب باز است. پارچه مازراتی از تراکم بافت بالایی برخوردار می‌باشد.

 

  • کرپ غواصی:

پارچه ی غواصی از ترکیب الیاف مصنوعی و پلی استر به صورت بافت ساده در رنگ های متنوع تولید می شود. یکی از ویژگی های اصلی آن، حالت کشسانی در طول و عرض پارچه است.

ضخامت متوسط و مناسب پارچه های غواصی موجب گشته تا این پارچه در زمره ی پارچه های چهار فصل قرار بگیرد و استفاده از آن در آب و هوای گرم و سرد رایج باشد.

تنوع در رنگبندی پارچه های غواصی باعث شده تا افراد با سلیقه های متفاوت بتوانند از این پارچه ها در دوخت انواع لباس خانگی، باشگاهی و غیرمجلسی استفاده کنند.

  

  • کرپ حریر:

کرپ حریر یکی دیگر از انواع پارچه های کرپ است که بافت ظریف و بادوامی دارد و برای دوخت انواع لباس های مجلسی، کت و شلوار و مانتو بسیار مناسب است.

 

 

  • کرپ ژورژت :

پارچه کرپ ژورژت دارای یک سطح صاف با ظاهری لطیف می باشد که از ابریشم های مصنوعی مثل فیبر و ریون تشکیل شده است. ابریشم ژورژت انعطاف پذیری کم با ظاهر بسیار زیبا دارد . پارچه کرپ ژورژت، پارچه ای محبوب برای دوخت پیراهن است.

 

 

  • کرپ چینی:

کرپ چینی یک پارچه سبک است که معمولاً از ابریشم ساخته می شود همچنین ابریشم به کار رفته در این نوع کرپ با ابریشم های دیگر مشابه نیست. دارای یک سطح لطیف با ظاهری مات می باشد. کرپ های چینی پلی استر معمولاً نسخه به صرفه تری هستند

نگهداری:

بیشتر کرپ‌ها را برای شستشو بهتر است به خشکشویی فرستاد زیرا اگر در ماشین لباس‌شویی بشویید ممکن است آب بروند. در بعضی از کرپ ها می‌توان با آب سرد شستشو داد و آن را صاف کرد تا خشک شود.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پارچه کرپ چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *